Za úspěchem stojí silná vize a odhodlání k jejímu naplnění

Bývaly doby, kdy doplňky stravy v podobě vitaminů a minerálních látek byly vnímány jako něco nadpozemského, nadpřirozeného, co patří výhradně do rukou vysokoškolsky vzdělaných magister v lékárnách. Nebýt Vladimíra Poláška, možná bychom i dnes žili v tomto nepraktickém nastavení a všechno mohlo být jinak...

Otec zakladatel

Vladimír Polášek

Vladimír Polášek pracoval v osmdesátých letech v tehdy velmi populárním JZD Slušovice. To bylo významným československým lídrem v inovacích a v novátorských myšlenkách, mnohdy progresivních i pro západní trhy. Pan Polášek zde naplno zužitkovával své vzdělání potravinářsko-chemického směru a získával zde i velmi cenné manažerské a praktické zkušenosti. Díky několika vizionářům patřilo JZD Slušovice k tahounům tehdejší československé ekonomiky a s mírnou nadsázkou by se dalo přirovnat k proslulému Silicon Valley v USA. A jedním z těchto vizionářů byl právě i Vladimír Polášek.

Díky svému vzdělání a nabytým zkušenostem z různých odborných studií i ze zahraničních cest byl pan Polášek přesvědčen, že je možné pomáhat lidem vést zdravější život i jinak než v ordinacích praktických lékařů nebo v nemocnicích. Přišel s myšlenkou vyrábět pod hlavičkou JZD Slušovice vitaminy a minerální látky, které budou doplňovat nevyhovující jídelníček právě o tyto prospěšné živiny.

Na sklonku osmdesátých let proto představil svoji vizi představitelům JZD Slušovice, kde stále pracoval. A stejně jako dopadl Steve Wozniak, když prezentoval prototyp prvního osobního počítače vedení společnosti Hewlett-Packard, i vizionářský záměr Vladimíra Poláška vyhodnotilo vedení JZD Slušovice jako pro družstvo nezajímavý a vhodný spíše pro menší rodinnou firmu.

V tu chvíli se ukázalo, jak Vladimír Polášek svému nápadu opravdu věří a že je ochotný obětovat svému poslání a své vizi i osobní život. S manželkou Janou opustili jistotu zaměstnání a společně v roce 1990 založili firmu na výrobu vitaminových doplňků.

Nyní mohli naplno uplatnit své vzdělání, nabyté manažerské zkušenosti, celosvětový rozhled i důležité kontakty v oboru. Jedněmi z nejcennějších konzultantů byli například i odborníci na vitaminy ze švýcarské firmy Hoffman-La Roche, kteří konzultovali první receptury. „Podnikání bylo tenkrát v Československu úplně v začátcích, nikdo s tím ještě neměl zkušenosti, nebyly ani žádné příručky nebo odborné knihy. Na všechno jsme museli přijít sami,“ popisuje zakladatel VITARu dobrodružný start firmy.


Rodinná společnost

VITAR - výrobní závod

Jak bývalo v devadesátých letech v Československu běžné, pro úspěšný start a rozjetí firmy dělali všichni všechno. Poláškovi pracovali ve VITARu od rána do večera sedm dní v týdnu. A jelikož byla potřeba každá ruka, zapojovaly se přes víkend do výroby i děti zakladatelů, syn Vladimír a dcera Lucie.

Co se týče výrobků, úplně prvním, který na trh VITAR uvedl, byly šumivé tablety Revital Multi. Na něm se ukázala prozíravost a síla myšlenky pomáhat lidem vést zdravější život pomocí vitaminových doplňků – o Revital Multi byl v tehdejším Československu obrovský zájem a o jeho prospěšnosti, kvalitní receptuře i správně nastavené chuti svědčí fakt, že své místo má v sortimentu firmy dodnes.

O tom, že vitaminové doplňky mohou i osvěžit a být dobrým společníkem, se mohli lidé přesvědčit díky dnes již legendární značce Energit. Tyto energetické vitaminové tablety s osvěžujícími ovocnými příchutěmi, charakteristické svou plechovou krabičkou, byly uvedeny na trh v roce 1995 a takřka okamžitě se staly prodejním hitem. Svou tvář s nimi spojili i šestinásobný vítěz rallye Dakar Karel Loprais nebo populární herečka Petra Černocká.

Dnes patří VITAR mezi významné hráče na poli doplňků stravy v ČR a na Slovensku. Z tehdejších teenagerů, kteří o víkendech pomáhali s rozjezdem firmy, jsou dnes spolumajitelé VITARu. Syn Vladimír je od roku 2005 také generálním ředitelem a firmu aktivně vede, dcera Lucie je právnička společnosti. Firma si i nadále uchovává rodinnou atmosféru, díky které k sobě mají lidé blízko a vztahy jsou méně formální.


Široké portfolio s významným postavením na trhu

Z několika značek vyráběných VITARem je obchodně nejsilnější MaxiVita, která zastřešuje výrobky pro retailový trh, tedy v obchodní síti hyper- a supermarketů, drogerií a diskontních prodejen. Díky tomu, že se firmě podařilo zachytit včas nástup prodeje doplňků stravy v retailu a nabídnout zde patřičný sortiment, je značka MaxiVita již několik let jasným lídrem trhu s podílem okolo 50 %.

V lékárnách jsou stálicí vitaminy a minerální látky prodávané pod značkou Revital, v drogeriích, na benzinkách i v obchodech se dennodenně setkáte s Energitem, v koupelně možná máte přípravky Revitalon pro péči o vlasy.

Stejně jako v začátcích VITARu, i dnes mají významné postavení v produktovém portfoliu šumivé vitaminové tablety. Je to i tím, že vyvinout a vyrobit dobrý „šumák“, který se dá užívat každý den a nepřekyselí žaludek, vyžaduje dlouholeté zkušenosti a vysokou odbornost.

Šumivé tablety jsou i žádanou exportní položkou. Pro VITAR jsou sice největšími trhy český a slovenský, zároveň ale svou produkci vyváží i do dalších 40 zemí celého světa, zejména do zbytku Evropy a do Asie.

Až si tedy půjdete koupit vitaminy a vyrazíte pro ně do lékárny, do obchodu, do drogerie, na e-shop nebo na benzinku, je velmi pravděpodobné, že si domů přinesete výrobky od české rodinné firmy VITAR. A to díky osobnosti Vladimíra Poláška, který zcela naplnil svoji vizi, že pomáhat lidem vést zdravější život lze i prostřednictvím vitaminových doplňků. Svou rozhodností, nápady a úspěšnými projekty si u zaměstnanců vysloužil přezdívku „Náčelník“. Říkáme mu tak dodnes.

VITAR - tradiční český výrobce vitaminových doplňků