Klouby a pohybový aparát: Na co myslet při sportu?

27. 3. 2019

Pravidelný pohyb nám prospívá. Zpevňuje svaly a pomáhá vyživovat měkké tkáně včetně kloubní chrupavky. Také s jeho pomocí shazujeme přebytečná kila, která kloubům nedělají dobře. Ale na druhou stranu sport představuje zátěž, která nadměrně naše klouby namáhá. Kde hledat rovnováhu?

Důležité je si uvědomit, že vždy záleží na individuálních podmínkách a aktuálním fyzickém stavu. Pokud se člověk s velkou nadváhou vrhne například na tenis či squash, jeho klouby mu rozhodně nepoděkují. V takovém případě je totiž třeba zařadit druh pohybu, který pomůže s redukcí hmotnosti a zároveň bude šetřit pohybový aparát, jehož zátěž je násobena kilogramy navíc. Pro lidi s nadváhou je vhodné zařadit například chůzi, nordic walking, pilates, balanční cvičení a podobně. To jsou druhy pohybu, který je ke kloubům šetrný, podobně jako třeba plavání nebo jízda na kole.

Doporučení profesionálů

V souvislosti se sportem je třeba myslet také na důkladné protažení před i po tréninku, důkladné prohřátí svalů a také kvalitní regeneraci. Ostatně dokládají to slova profesionálních sportovců, jejichž klouby absolvují obrovskou zátěž, a na jejichž doporučení jsme se zeptali. Jaké jsou jejich tipy?

Filip Ospalý, mistr Evropy v  triatlonu i duatlonu a účastník třech olympijských her, například říká: „Před začátkem každého tréninku se snažím trošku rozehřát a tělo na fyzickou aktivitu připravit. Klouby, především v kolenou, nejvíce trpí při běhu, proto nejčastěji běhám v lese na měkkém podkladu. Kvalitní běžeckou obuv měním celkem často, aby tlumicí prvky stále fungovaly tak, jak mají. A na kole, pokud není nad 20 stupňů, používám vždy návleky na kolena, aby neprochladly.“

Helena Karásková (za svobodna Erbenová), mistryně světa v zimním i terénním triatlonu, dodává: „Snažím se hodně regenerovat po každém tréninku. Po tom plaveckém vždy využívám vířivku a vodní proudy, snažím se také hodně protahovat a cvičím pravidelně jógu.“

Prevence je základ

Kloubní výživa

Oba dva špičkoví sportovci také spoléhají na sportovní výživu Enervit a doplňky stravy od VITARu, které pomáhají jejich tělu vyrovnat se s náročnou zátěží a posouvat jejich schopnosti a výkony. „Vím, že triatlon má negativní vliv na můj pohybový aparát a především klouby trpí nejvíce. Doplňky stravy používám z důvodů prevence - aby jejich destrukce byla co možná nejmenší,“ říká Filip Ospalý a nabízí tak další radu: při sportování užívat kloubní výživu.

Ta nabízí kombinaci aktivních látek, z nichž každá může pohybovému aparátu významně prospět – glukosamin, chondroitin, kolagen nebo vitamin C (více se dozvíte v článku Klouby a pohybový aparát: Jak pomáhá kloubní výživa?).

VITAR nabízí pod svou značkou MaxiVita tři kloubní výživy: MaxiVita Premium Kloubní výživa, v řadě Exclusive pak MaxiVita Kolagen forte+ a MaxiVita Exclusive Kloubní výživa, která nechyběla mezi spotřebitelskou organizací dTest v roce 2016 nezávisle testovanými kloubními výživami.

Všechny kloubní výživy od VITARu zakoupíte v obchodních řetězcích, drogeriích a také na našem e-shopu www.nasevitaminy.cz.

VITAR klub logo
Zaujal vás tento článek? Přihlaste se do VITAR klubu a získáte informace jako první - včetně dalších mnoha výhod!
Přihlásit se můžete zde Stát se členem