Pomáháme plnit předsevzetí: Jaký zvolit pohyb a jak u něj vydržet?

24. 1. 2019

Patříte mezi ty, kteří si s příchodem nového roku rádi dávají předsevzetí? Anebo prostě už dlouho chcete v životě něco změnit, aby byl zdravější a aktivnější? Pak se s chutí začtěte do našeho novoročního seriálu, který pokračuje článkem o pohybu – důležitém prvku našeho každodenního zdravějšího života. Jak správně cvičit a co vědět o jednotlivých druzích pohybu?

První dva díly seriálu si můžete přečíst zde:
Výživové tipy pro zdravější život

Pitný režim jako součást zdravějšího života

Důležitým a nezbytným prvkem zdravějšího života je bezesporu pohyb. Často se dostává do novoročních předsevzetí jako způsob, jak se zbavit přebytečných kil. Hubnutí může být snadné, mnohem těžší je si váhu udržet. A důležité je si uvědomit, že pohyb by měl být součástí našeho života bez ohledu na nutnost redukce hmotnosti, ale prostě proto, že je pro nás zdravý a přináší celou řadu benefitů.


Pohyb a sport: Jak začít?

Chceme-li se více a pravidelně hýbat, nemusí jít hned o sport, navíc na vrcholové úrovni a čítající hodiny denně. Pohybem se myslí procházky i cesta do schodů, práce na zahradě nebo pouštění draka s dětmi. Prostě cokoli, co naruší sedavý způsob života a donutí nás k nějaké fyzické aktivitě, která je pro nás velmi pozitivní.

Pohyb zlepšuje naši kondici, zaměstnává a tím i udržuje ve zdraví náš pohybový aparát, pomáhá nám relaxovat. Také zlepšuje náladu, protože při pohybu se vyplavují endorfiny přezdívané hormony štěstí. Navíc je pravidelný pohyb účinným bojovníkem proti únavě. Dost pozitivních přínosů, abychom z něj měli radost a zařadili ho do našeho života, co říkáte?

Samozřejmě záleží, jaké jsou vaše cíle a co si od pohybu a sportu slibujete. Právě od toho se totiž odvíjí, jaká aktivita bude pro vás nejlepší:

A) Aerobní pohybová aktivita

Tak říkáme aktivitě, která se děje za dostatečného přístupu kyslíku. Jedná se proto o aktivity s nízkou intenzitou, protože jen tehdy jsou nároky svalů na kyslík malé a tudíž jsou pracující svaly dostatečně okysličovány.

Důležitým výsledkem je, že se při těchto aktivitách po nějaké době začíná jako zdroj energie využívat tuk v našem těle. K tomuto stavu dochází až zhruba po 30 minutách cvičení, aerobní aktivity proto trvají déle. A jsou vhodné třeba ve chvílích, kdy potřebujeme shodit přebytečná kila.

Potřebnou nízkou či střední míru zátěže snadno poznáme třeba tak, že si při dané pohybové aktivitě zvládáme povídat, například při aerobním běhu, který se označuje také jako jogging.

Příklady: Jogging, rekreační jízda na kole, chůze, nordic walking, plavání apod.

B) Anaerobní pohybová aktivita

Přejdeme-li v naší aktivitě do vyšší intenzity, při které se svalům nedostává kyslíku (a my už nemůžeme mluvit, popadáme dech), dostáváme se k anaerobnímu cvičení. Jeho hlavním znakem je, že svaly pracují na kyslíkový dluh, což lze jen po krátkou omezenou dobu.

Podstatné je, že při takové aktivitě dochází ke spalování sacharidů, nikoli tuků. Pokud tato energie pochází ze zásob sacharidů v našem těle, které jsou velmi omezené, dojde k jejich vyčerpání, a hlavně – tuky se vůbec nevyužijí.

Typickým příkladem může být třeba posilování nebo sprint, zůstaneme-li u běhu. Často se tak ale děje i u typicky fitness aktivit, jako je spinnig nebo zumba, které jsou přitom mnohdy provozovány za jiným účelem než se úplně „vyšťavit“. Každopádně jde o druh aktivity, kterou zařazujeme zejména ve snaze získat svalovou hmotu.

Příklady: Posilování, sprinty, hody, vrhy apod.


Strečink a regeneraceStrečink

Mluvíme-li o sportu, nesmíme zapomenout ani na strečink. Ten je žádoucí před i po fyzické aktivitě, kdy slouží především k protažení svalů, šlach a úponů, prokrvení, ale i k psychickému uvolnění a odreagování. Pokud se chystáte sportovat, je skutečně nezbytné se protáhnout, aby svaly byly připravené na zátěž a nedošlo ke zranění.

Zvláště důležité je to například po dlouhém sezení v kanceláři. Po sportu pak strečink spolu s dalšími postupy (například výživovými) přispívá ke snadnější regeneraci, která je také důležitá – pokud nebudete dobře a dostatečně regenerovat, druhý den se budete cítit pod psa.

Abyste se těmto pocitům, které mohou být na vaší cestě ke zdravému životu demotivující, vyhnuli, je třeba zařazovat pohyb pravidelně. Druhým důležitým faktorem je pak zmiňovaná regenerace neboli dostatečný a kvalitní odpočinek. Ten by měl následovat po každé náročné fyzické aktivitě a zahrnovat by měl nejen strečink, ale také adekvátní výživu, která dodá potřebné živiny, a dostatek spánku. Jen tak dokážete načerpat zpět energii a budete se cítit dobře. Sport vám tak ve výsledku bude dělat radost.


Naše doporučení: doplňky stravy pomáhajíKloubní výživa

Věnujete-li se pravidelně sportu, což je při cestě za zdravějším životem velmi důležité, měli byste myslet i na zvýšené potřeby vašeho těla. Týká se to jak dostatečného příjmu energie (živiny), tak vitaminů a minerálních látek, které pomáhají s mnoha procesy v lidském těle.

Snadný způsob pokrytí těchto potřeb představují doplňky stravy od VITARu, které zahrnují mimo jiné i kvalitní kloubní výživu pro péči o váš pohybový aparát (např. MaxiVita Exclusive Kloubní výživa, MaxiVita Exclusive Kolagen forte+).

Využít můžete i speciálně vyvinuté produkty sportovní výživy, které v koncentrované formě obsahují přesně to, co si váš organizmus před, během a po sportu žádá. Spolehnout se můžete třeba na prověřenou špičkovou italskou sportovní výživu Enervit, jejímž výhradním distributorem v Česku je VITAR Sport.

VITAR klub logo
Zaujal vás tento článek? Přihlaste se do VITAR klubu a získáte informace jako první - včetně dalších mnoha výhod!
Přihlásit se můžete zde Stát se členem