Vitamin D: K čemu je, a proč nám v chladných měsících chybí

19. 9. 2019

Vitamin D ovlivňuje přes 200 reakcí v našem těle, důležitý je zejména pro naše kosti a imunitu. Organizmus si ho sice umí vyrábět ve velkém, ale jen za předpokladu dostatku slunečního svitu. Jakmile je sluníčka málo, klesá i produkce vitaminu D a jsme odkázaní na jeho příjem z potravin či doplňků stravy. A jak dokazují studie, dostatek vitaminu D v běžné stravě má málokdo.

Přes léto většinou máme vitaminu D dostatek, problém ale nastává s nástupem chladnějších a oblačnějších dnů. Slunečního svitu je málo a UVB záření, díky kterému se vitamin D v kůži tvoří, chybí. V jeho cestě k nám mu brání mraky i ozon.    

Vitamin D: nedostatkové zboží

lososJe zřejmé, že v zimních měsících můžeme mít s dostatečným množstvím vitaminu D v těle problém. Zvlášť když připočteme fakt, že kromě absence UVB záření nemáme ani moc potravin bohatých na vitamin D. K jeho nejvydatnějším zdrojům patří především tučné mořské ryby, které v jídelníčku české populace chybí. Určité množství pak najdeme ještě v mase, vaječných žloutcích nebo v mléčných výrobcích. Ale upřímně – není to žádná sláva…

Nepřekvapí tedy ani závěry Státního zdravotního ústavu ČR, který konstatoval, že méně než 1 % české populace (18-90 let) naplní příjem vitaminu D ze stravy (více zde). Dodejme, že doporučované denní dávky pro dospělého člověka se podle Evropského úřadu pro bezpečnost potravin (EFSA) pohybují kolem 15 ug za den, což odpovídá 600 IU (mezinárodních jednotek).

Nedostatek vitaminu D = problém

Nedostatek vitaminu D netrápí jen Čechy, se stejnými závěry přišly i epidemiologické studie zkoumající celosvětovou populaci. A některé státy už přijaly určitá opatření, jako třeba Finsko, které vybrané potraviny o vitamin D obohacuje.

Proč je nedostatek vitaminu D v těle problém? Protože se významně podílí na vstřebávání vápníku a fosforu – dvou látek významných pro stavbu kostí a zubů. Není divu, že se vitamin D doporučuje doplňovat dětem po narození a dále pak zejména v zimních měsících, kdy je omezena jeho tvorba v kůži kvůli absenci UVB záření. Nedostatek vitaminu D je spojován například s křivicí v případě právě dětí, nebo osteoporózou u dospělých a zejména pak ve stáří (kdy je mimochodem tvorba vitaminu D v kůži výrazně snížená).

Vitamin D v potravinách a doplňcích stravy

Revital Vitamin D3

Jak už bylo řečeno, bohatým zdrojem vitaminu D jsou především mořské ryby – například losos (přes 600 IU ve 100 g), sardinky (440 IU) nebo tuňák (230 IU). Dobrá jsou i játra, například tresčí. Vhodné je také maso, případně mléko a mléčné výrobky. Vitaminu D už je v nich ale méně, a protože skot je dnes chovaný v halách bez dostatku slunečního svitu, je logické, že i samotné krávy ho nemají dostatek. Což se samozřejmě promítá do mléka.

Určitě jste si všimli, že mezi jmenovanými potravinami chybí ty rostlinného původu. Je to tím, že žádné významné množství vitaminu D neobsahují, s výjimkou hub, ve kterých ho najdeme.

Řešení pravidelného příjmu vitaminu D kromě potravin nabízejí i doplňky stravy, například Revital Vitamin D3 forte. V jedné tabletě (nově na bázi mikrokrystalické celulózy) najdete vysokou dávku vitaminu D3 (1000 IU), který pomůže zejména v měsících, kdy máme málo slunečního svitu. Typicky tedy během zimy a na začátku jara, kdy je udávané množství vitaminu D v organizmu logicky nejnižší.

Revital Vitamin D3 forte seženete v lékárnách nebo na e-shopu Naševitaminy.cz, kde najdete kompletní portfolio doplňků stravy od VITARu – tradičního českého výrobce vitaminů.

VITAR klub logo
Zaujal vás tento článek? Přihlaste se do VITAR klubu a získáte informace jako první - včetně dalších mnoha výhod!
Přihlásit se můžete zde Stát se členem