Zinek: malé množství, velký přínos

21. 2. 2019

Zinek patří mezi stopové prvky, což znamená, že jde o prvek, který organizmus potřebuje ke správnému vývoji v malém množství. O to větší je výčet jeho přínosů pro člověka: zinek podporuje imunitní systém, přispívá k udržení správného stavu kostí, vlasů, nehtů a pokožky, podílí se na metabolismu makroživin, mastných kyselin nebo kyselin a zásad. A seznam přínosů tohoto prvku pro člověka čítá i další pozitiva, která potvrdil také Evropský úřad pro kontrolu potravin (EFSA).

Se zinkem se pojí téměř dvě desítky zdravotních tvrzení, které naleznete níže, a ze kterých vyplývá, že zinek je prvkem pro náš organizmus nepostradatelným. V těle se vyskytují zhruba 2 gramy zinku, z nichž drtivá většina je uložena v červených krvinkách. Tělo si ale zinek nedokáže samo vyrobit, proto je třeba mu ho neustále dodávat – v potravě nebo výživových doplňcíchDoporučená denní dávka činí 10 miligramů, u sportovců nebo kojících žen to může být více.

S čím vším zinek v lidském těle pomáhá?

Přítomnost zinku v organizmu je nezbytnou podmínkou pro správné fungování řady enzymatických systémů, je totiž součástí zhruba dvou stovek enzymů. Podílí se tak na procesu dělení buněk, syntéze DNA nebo bílkovin. Pro ženy je klíčový vztah zinku k vlasům, nehtům či pokožce, důležitý je i jeho příspěvek k plodnosti a reprodukci, u mužů pak vliv na hladinu testosteronu.

Zinek přispívá k:

- správnému metabolismu kyselin a zásad
- správnému metabolismu sacharidů
- normálním rozpoznávacím funkcím
- správné syntéze DNA
- správné plodnosti a reprodukci
- správnému metabolismu makroživin
- správnému metabolismu mastných kyselin
- správnému metabolismu vitaminu A
- správné syntéze bílkovin
- udržení zdravých kostí
- udržení zdravých vlasů
- udržení zdravých nehtů
- udržení zdravé pokožky
- udržení správní hladiny testosteronu v krvi
- udržení zdravých očí
- správné funkci imunitního systému
- ochraně buněk před oxidativním stresem

Kde hledat zinek?

Předně je třeba říci, že zinek je lépe přijímán z živočišných potravin, kde se také vyskytuje ve větším množství než v případě rostlin. Mezi bohaté zdroje patří například vnitřnosti (játra), červené maso, mořští živočichové, mléko, vejce. Z rostlinných produktů pak dýňová semínka, ořechy, hrách, fazole, vločky nebo celozrnné produkty. A pak je tu samozřejmě možnost doplnění příjmu zinku formou doplňků stravy.

Ty od VITARu obsahují zinek často. Díky jeho podpoře imunitního systému je zinek kombinován s vitaminem C (například MaxiVita Vitamin C komplexRevital Vitamin C + zinek), nachází se i v populárních MaxiVita Horkých nápojích pro podporu imunity, najdete ho i v rozpustných vitaminových nápojích OvoCé nebo šumivých tabletách MaxiVita Vitamin C + Acerola + Zinek.

Vzhledem k synergickému působení s vápníkem a hořčíkem je velmi častá i tato trojkombinace, kterou najdete v obchodech a drogeriích pod značkou MaxiVita (Vápník + hořčík + zinek forte+). V lékárnách se pak ptejte na Revital Vápník + hořčík + zinek, nebo se podívejte na náš e-shop, kde všechny tyto doplňky stravy najdete.

Přečtěte si i o dalších minerálních látkách v naší abecedě:

VITAR klub logo
Zaujal vás tento článek? Přihlaste se do VITAR klubu a získáte informace jako první - včetně dalších mnoha výhod!
Přihlásit se můžete zde Stát se členem