Hořčík a jeho účinky. S čím pomáhá, proč máme hořčíku nedostatek a kde ho vzít?

26. 8. 2018

Hořčík neboli magnézium patří k nejdůležitějším prvkům v našem těle. Podílí se na téměř třech stovkách reakcí v organizmu a výčet jeho přínosů je tak hodně dlouhý. Jaké jsou účinky hořčíku, a proč trpíme jeho nedostatkem, když by měl být relativně dobře dostupný?

Hořčík potřebuje každá naše buňka. Podílí se totiž na enzymatických reakcích znamenajících produkci energie v těle. Proto je hořčík důležitý pro naše svaly a jejich kontrakce, stejně tak i pro přenos nervových vzruchů. Hořčík se nachází hlavně v kostech a zubech a také ve zmiňovaných svalech. Nedostatek hořčíku se projevuje třeba podrážděností, náladovostí nebo svalovými křečemi.

Hořčík a jeho účinky

HořčíkDíky své důležité roli v organizmu přispívá hořčík k mnoha činnostem, které se promítají do našeho zdraví. Nahlédneme-li do prověřených a potvrzených zdravotních a výživových tvrzení vydaných Evropskou komisí, pak se dozvíme, že hořčík přispívá ke:

  • snížení míry únavy a vyčerpání
  • správné činnosti nervové soustavy
  • správné činnosti svalů
  • udržení správného stavu zubů a kostí
  • energetickému metabolismu
  • elektrolytické rovnováze
  • podílí se na procesu dělení buněk a syntéze bílkovin

Nedostatek hořčíku

Studie hovoří jasně – hořčík chybí zhruba třetině české populace. Není to rozhodně malé číslo, i vzhledem k tomu, že hořčík obsahuje celá řada potravin. Jenže obsah hořčíku v potravinách se snižuje, například vinou intenzivního zemědělství a nedostatkem hořčíku v půdě, odkud si ho berou rostliny (a dále pak rostlinami krmená zvířata). Také vstřebatelnost není zdaleka stoprocentní, běžně se udává, že využít dokážeme jen kolem 30 procent hořčíku obsaženého v potravinách.

Hořčík - RevitalOdpověď na otázku, proč trpíme nedostatkem hořčíku, nabízí i výčet situací, které nás o něj připravují. Zvýšenou potřebu hořčíku má organizmus například při:

  • zvýšené konzumaci živočišných tuků a bílkovin
  • zvýšené konzumaci sladkostí a výrobků z bílé mouky
  • zvýšené fyzické aktivitě a sportu
  • diabetu
  • konzumaci alkoholu
  • stresu
  • znečištěném prostředí

Jak nedostatek hořčíku řešit?

Samozřejmě se můžeme snažit eliminovat některé z činností uvedených výše, které mají na spotřebu hořčíku vliv. Také se nabízí varianta zařazení potravin bohatých na hořčík do našeho jídelníčku. Jde například o luštěniny, ořechy, semena, ovesná vločky, datle, fíky, sušené meruňky, banány, výrobky z celozrnné mouky, některé ryby nebo třeba bulgur.

Také je možné využít pomoci doplňků stravy s obsahem hořčíku. Díky VITARu můžete vybírat z různých forem užití – šumivých tablet, polykacích tablet nebo jednorázových stick packů, sáčků se sypkou směsí, které není nutné zapíjet a jsou neustále po ruce. Najdete je v lékárnách pod značkou Revital, obchodních řetězcích (MaxiVita) nebo na našem e-shopu www.nasevitaminy.cz, kde máte na výběr z kompletního portfolia VITARu – tradičního českého výrobce vitaminových doplňků s historií od roku 1990.

Přečtěte si i o dalších minerálních látkách v naší abecedě:

VITAR klub logo
Zaujal vás tento článek? Přihlaste se do VITAR klubu a získáte informace jako první - včetně dalších mnoha výhod!
Přihlásit se můžete zde Stát se členem