Sladidla jsou skvělí pomocníci v kuchyni - zkuste je i při vánočním pečení

20. 11. 2019

Kdo řeší kalorie nebo cukrovku, určitě se se sladidly už setkal. Jsou to sladké látky s mnohem vyšší sladivostí než v případě cukru, který dokážou nahradit, nebo jeho příjem výrazně omezit. Téměř bez kalorií a bez výrazného zvýšení hladiny cukru v krvi. Kromě toho jsou snad nejanalyzovanějšími látkami ze strany úřadů, takže se jich nemusíte bát.

K oslazení čaje, kávy nebo potravin pomocí sladidel stačí nepatrné množství. Tam, kde byste použili hrnek cukru, stačí třeba lžíce, místo velkých kostek malinká tabletka. Sladidla mohou být až tisícinásobně sladší než cukr a jsou vhodnou alternativou jak pro diabetiky, tak pro ty, kteří si hlídají linii. Jejich uplatnění v potravinářském průmyslu je dnes obrovské a celosvětové.

Mnoho druhů, spousta testů

Sladidel existuje celá řada, třeba populární steviol-glykosidy získávané ze stévie, sukralóza, sacharin, aspartam, neotam, thaumatin a další. Některá jsou vhodná i pro tepelnou úpravu, takže s nimi můžete péct i zavařovat. Pro všechny pak platí, že jsou před uvedením na trh velmi důkladně zkoumány.

„V rámci Evropské unie spadá posouzení o zdravotní nezávadnosti pod Evropský úřad pro bezpečnost potravin (EFSA), ve Spojených státech zase pod ministerstvo zemědělství (USDA). Bez jejich schválení se žádné nové sladidlo na trh nedostane,“ říká Jana Pszczolková, ředitelka oddělení vývoje, kvality a legislativy ve VITARu.

Sladidla IrbisSladidla v tabletkách i prášku

Když sáhnete po sladidlech ve formě tablet, platí, že přijímaná množství jednoduchého cukru i kalorií jsou naprosto minimální. „U našich tabletových sladidel Irbis na bázi sacharinu, sukralózy, aspartamu nebo  steviol-glykosidů, tedy extraktu ze stévie, můžeme říct, že jedna tabletka osladí jako jedna kostka cukru,“ potvrzuje Jana Pszczolková. V praxi to znamená, že váš příjem cukru bude mnohonásobně nižší. Zatímco jedna kostka cukru váží 4 gramy, jedna tabletka sladidla Irbis obsahuje cukru do 70 miligramů.

Další výhodou sladidel je, že jejich glykemický index je mnohem nižší než v případě cukru. Vysoký glykemický index potraviny přitom stojí za velkým nárůstem glukózy v krvi, zatímco když je nízký, hladina cukru v krvi nestoupá, nebo alespoň ne tak rychle. Proto se sladidla hodí i diabetikům, kteří si musí hladinu cukru v krvi hlídat.

Sypká sladidla určená zejména pro pečení obsahují i jednoduché cukry – například fruktózu, klasickou sacharózu nebo maltodextrin. Hlavní rozdíl je ale v tom, že je-li přítomné i sladidlo, stačí prášku použít mnohem méně. „Třeba náš Irbis Aspartam Big Sweet je 10x sladší než cukr, což znamená, že místo 10 lžic cukru použijete do svého oblíbeného koláče jen jedinou,“ vysvětluje Jana Pszczolková.

Chcete sladidla také vyzkoušet? Je to jednoduché – k dostání jsou nejen v lékárnách, ale i v běžné obchodní síti a drogeriích. Chutné recepty pak najdete třeba na internetu, a to i na sladké lahůdky včetně cukroví. Dobrou chuť!

VITAR klub logo
Zaujal vás tento článek? Přihlaste se do VITAR klubu a získáte informace jako první - včetně dalších mnoha výhod!
Přihlásit se můžete zde Stát se členem