Hořčík - prvek života. Proč se mu tak říká a co všechno nám přináší?

5. 6. 2019

Hořčík neboli magnezium patří mezi minerální látky a velmi důležité prvky lidského těla. Aby také ne – podílí se na více než 300 enzymatických reakcích a je nazývaný prvkem života. Nebýt hořčíku, nebylo by energie, tedy ani pohybu. Často bývá označován i jako antistresový minerál, však také přispívá ke snížení míry únavy a vyčerpání, podílí se na činnosti nervové soustavy a přispívá k normální psychické činnosti. Zkrátka a dobře – hořčík je potřeba a vaše tělo jeho přítomnost ocení.

Tělo dospělého člověka obsahuje zhruba 25 až 30 gramů hořčíku. Většina tohoto množství se nachází v kostech a zubech, další pak ve svalech. Není tedy divu, že výživová a zdravotní tvrzení přiznávají hořčíku vliv na stav kostí a zubů i činnost svalů. Přínosů magnézia, jednoho z nejdůležitějších prvků pro člověka, je ale víc. Hořčík:

  • přispívá ke snížení míry únavy a vyčerpání
  • přispívá k elektrolytické rovnováze
  • přispívá ke správnému energetickému metabolismu
  • přispívá ke správné činnosti svalů a nervové soustavy
  • přispívá ke správné syntéze bílkovin a podílí se na procesu dělení buněk
  • přispívá ke správné psychické činnosti

Hořčík chybí až třetině populace

Doporučená denní dávka hořčíku daná vyhláškou je 375 mg. Jeho potřeba ale zároveň roste například u sportovců, těhotných žen nebo s přibývajícím věkem. Magnézium v těle také spotřebovává stres, takže je třeba ho při něm doplňovat více. Přitom existuje v Česku studie, která ukazuje, že na hodnoty přes 300 mg hořčíku za den nedosáhne třetina populace.

Důvodů nedostatku hořčíku je mnoho. Může se jednat o nesprávnou skladbu jídelníčku, ve kterém převládají tuky a cukry, které žádají vyšší příjem magnezia – brání totiž jeho vstřebávání do krve. Dnešní potraviny jsou také na hořčík chudší vinou intenzivních zemědělských praktik a kyselých dešťů, které magnezium z půdy odnášejí. Na vině pak může být také alkohol nebo zmiňované stresové situace. A tak není divu, že se hořčíku nedostává…

Pomoci mohou kvalitní doplňky stravy s obsahem hořčíku i potraviny bohaté na magnezium. Které to jsou? To prozrazujeme v článku Kde brát hořčík - dalším díle seriálu, který se věnuje minerálním látkám. Pročíst si můžete i na naši vitaminovou abecedu, která prozrazuje vše o těchto mikroživinách.

VITAR klub logo
Zaujal vás tento článek? Přihlaste se do VITAR klubu a získáte informace jako první - včetně dalších mnoha výhod!
Přihlásit se můžete zde Stát se členem