Proč jsou omega 3 kyseliny důležité v těhotenství, a kde je brát?

5. 10. 2018

Proč se v souvislosti s těhotenstvím a kojením tak často mluví o omega 3 mastných kyselinách? Protože právě v této době se plod a novorozenec vyvíjí. K tomu je potřeba mnoha stavebních látek a omega 3 hodně pomáhají – mají vliv na vývoj mozku a zraku, přispívají také ke správné činnosti srdce. Předpokladem je jejich dostatek u matky, která je dítěti předává. Česká populace ale trpí spíš jejich nedostatkem. 

Nejdřív se dítě vyvíjí v těle matky a je zcela odkázáno na to, co od ní přijme. Podobné je to po narození, kdy jeho jediný příjem tvoří mateřské mléko. Právem opěvované a na živiny nesmírně bohaté. Jenže jak ukázaly i nedávné studie, 50 procent českých matek má v mateřském mléce méně DHA než doporučuje Světová zdravotnická organizace. Právě DHA (dokosahexaenová kyselina) je přitom společně s EPA (eikosapentaenová kyselina) nejdůležitější z omega 3 mastných kyselin.

těhotenství

Přínos omega 3 je důležitý

DHA je látka, která má příznivý vliv na vývoj mozku a očí u plodu i novorozence. Musí jí být ale dostatek, proto i výživová tvrzení schválená Evropskou unií uvádějí, že příznivého vlivu je dosaženo při konzumaci alespoň 250 mg DHA denně. Jednoduchým způsobem, jak si dostatečný příjem pohlídat, je užívání kvalitních doplňků stravy s obsahem omega 3. Doporučované jsou také alespoň dvě porce tučných mořských ryb týdně, protože právě ty obsahují velké množství DHA a EPA.

Proč je tak důležité dát si na dostatečný příjem omega 3 pozor zejména v těhotenství a době kojení? Jednoduše proto, že je nepotřebuje jen matka, ale také dítě. Přitom i při běžné potřebě mimo tato životní období má česká populace s dostatkem omega 3 problém. Náš běžný jídelníček prostě často neobsahuje potraviny bohaté na tyto nezbytné látky, které si tělo neumí samo vytvořit.

Revital Rodinná Omega 3Myslete na dostatečný příjem omega 3

Dalším naším problémem je nepoměr mezi omega 3 a 6 – dvěma skupinami mastných kyselin, které jsou pro nás důležité a u nichž je klíčový právě jejich vzájemný poměr. Zatímco omega 3 máme nedostatek, omega 6 přijímáme mnohem více, než bychom měli. Tím pádem roste i potřeba omega 3, aby se vzájemný poměr dostal do normálu.

Kromě konzumace potravin bohatých na omega 3 je možné spolehnout se i na doplňky stravy v kapslích obsahujících rybí tuk. Vyplatí se ale dobře vybírat, a to ty s vysokým obsahem účinných látek (DHA a EPA) v dobře vstřebatelné formě, jakou nabízí například Revital Rodinná Omega 3 od VITARu – v podobě trygliceridů, které jsou nám i přírodě nejbližší. Doporučené dávky pak snadno dosáhnete každý den a budete vědět, že sobě i vašemu dítěti dáváte potřebné množství důležitých omega 3 kyselin bez složitých přepočtů.