Tipy na posílení imunity, které pomohu i vám

15. 1. 2020

Zima dokáže přinést spoustu radostí, ale i pořádně potrápit náš imunitní systém. Býváme častěji nemocní, vyskytují se dokonce epidemie chřipek a respiračních nemocí. Před viry a bakteriemi nás má chránit propracovaný imunitní systém, my mu ale musíme pomoci, aby mohl fungovat správně a naopak ho svým chováním neoslabovat. Přinášíme proto tipy, jak posílit obranyschopnost a imunitu.

1) Zdravá a pestrá strava

Tohle pravidlo byste měli dodržovat celý rok, protože zdravá a pestrá strava pomáhá ke správnému fungování organizmu i psychické pohodě. Základem je přijímat komplexní sacharidy namísto jednoduchých cukrů (sladkosti), zdravé formy tuků (nenasycené, omega 3) oproti nasyceným mastným kyselinám, a mít dostatek bílkovin.

Doporučujeme jíst celozrnné obiloviny, luštěniny, ovoce a zeleninu, libové maso, ořechy a semena, mléčné výrobky nebo ryby. To znamená vařit ze základních a nutričně bohatých potravin a vyhýbat se průmyslově zpracovaným potravinám. Odměnou vám bude mimo jiné fungující imunitní systém, o jehož funkci jsme psali zde.

imunita2) Vitaminy a minerální látky

V zimním období se mohou kromě vitaminů a minerálních látek z běžné stravy, které by vždy měly být základem, hodit i doplňky stravy. Ty obsahují vitaminy, minerální látky nebo rostlinné extrakty přispívající k funkci imunitního systému – například vitamin C, vitaminy skupiny B, vitamin D, zinek, rakytník, šípek, echinaceu, acerolu a další. Doporučujeme přečíst článek Jak posílit imunitní systém? Poradíme, které vitaminy a minerály pomáhají.

3) Probiotika

Velmi důležitou roli v rámci imunitního systému hraje tzv. střevní mikrobiom, tedy prostředí uvnitř střev. Významné je zejména tlusté střevo, v jehož sliznici se nachází obrovské množství buněk imunitního systému. Ty ke své správné činnosti potřebují zdravé prostředí a správné pH. Stav střevní mikroflóry příznivě ovlivňují i probiotika, tedy živé kultury, které najdeme především v zakysaných mléčných výrobcích – jogurtech, kefírech a podobně. Sáhnout můžete i pro probioticích ve formě doplňků stravy, například MaxiVita Probiotika.

4) Spánek, relax, odpočinek

I příjemná věc v podobě spánku vám může pomoci posílit imunitní systém. Tělo tak dostane prostor si odpočinout, zregenerovat a nabrat sílu. Omezte v zimním období ponocování a spěte alespoň 7 hodin denně. Dopřejte si také relaxaci, kterou máte rádi – ať už to je meditace, procházka, masáž, nebo návštěva kina či divadla. Pomůžete tak omezit stres a navodit dobrou náladu, což také pomůže posílit vaši imunitu.

5) Hýbejte se

Že fyzická kondice pomáhá posilovat imunitu je dobře známá věc. Najděte si každý týden čas na nějakou formu pohybu, i kdyby mělo jít o víkendové procházky nebo cestu do práce místo použití auta či městské hromadné dopravy. Ta může být riziková i z pohledu velkého množství lidí na jednom místě a doporučujeme po jejím použití také důkladné mytí rukou v rámci hygieny a prevence.

6) Otužování a saunování

Řízené střídání teplot má na imunitní systém pozitivní vliv. Ideální je klasická finská sauna a saunování jednou za týden. Vystačíte si ale i doma se sprchou – na konci každého sprchování si na chvíli pusťte studenou vodu a tělo zchlaďte. I to imunitě pomáhá.

VITAR klub logo
Zaujal vás tento článek? Přihlaste se do VITAR klubu a získáte informace jako první - včetně dalších mnoha výhod!
Přihlásit se můžete zde Stát se členem