Chraňte svůj zrak a posilujte oči. Jaké vitaminy a potraviny pomohou?

13. 4. 2021

Zrak je jedním z našich nejdůležitějších smyslů. Přesto ho denně zatěžujeme a často i nadměrně namáháme. Negativní vliv na náš zrak může mít například nevhodné osvětlení, stres, kouření či znečištěné ovzduší. Máme ale i spoustu prospěšných látek, kterými můžeme své oči chránit. Které vitaminy očím a zraku pomáhají, a v jakých potravinách je hledat?

Stejně jako všem částem našeho těla, i očím můžeme pomoci správným jídelníčkem. Oči ocení například listovou zeleninu, oranžovo-červenou zeleninu a ovoce, mořské ryby, semena a ořechy, ale i žloutky nebo luštěniny. Všechny tyto potraviny totiž obsahují vitaminy a další látky prospěšné právě pro oči.

Vitaminy na oči

Když začneme samotnými vitaminy, měli bychom zmínit antioxidanty. Ty v našem těle obecně bojují s nebezpečnými volnými radikály a ochraňují tak naše buňky před poškozením a stárnutím. Mezi významné antioxidanty patří třeba vitamin C a vitamin E, z minerálních látek pak například selen.

A jaké vitaminy prospívají konkrétně zraku? Jsou to vitaminy A a B2, z minerálních látek pak zinek. Právě tahle trojice je pro oči důležitá a přispívá k udržení správného stavu zraku. Proto mezi potraviny pomáhající očím patří například vajíčka a mléko, které obsahují jak vitamin A, tak zinek.

Pomůže vám ale i zelenina s obsahem karotenoidů, protože z nich v našem těle vzniká vitamin A. Na seznam vhodných potravin pro naše oči tak můžeme zařadit i mrkev, kapustu nebo špenát, které obsahují velké množství beta-karotenu.

Oči a zrakKarotenoidy pro váš zrak

Mezi karotenoidy patří i další látky, z nichž pro oči nejvýznamnější jsou lutein a zeaxantin. Ty se v našem těle koncentrují v oční sítnici a jejich pravidelný příjem tak může mít na funkci očí příznivý vliv. Lutein a zeaxantin najdete v listové zelenině, na lutein je ale bohatý také vaječný žloutek nebo obilí. A oba dva důležité karotenoidy naleznete třeba i v měsíčku lékařském.

Lutein a zeaxantin můžete pohodlně doplňovat i prostřednictvím doplňků stravy určených právě pro podporu zraku. Najdete je například v MaxiVita Bylinném elixíru Zdravé oči, kapslích MaxiVita Lutein forte+, tabletách MaxiVita Premium Zdravé oči nebo v legendárním Energitu (Pro oči). Ve všech těchto doplňcích jsou lutein a zeaxantin zastoupeny díky obsahu přírodního extraktu z měsíčku lékařského.

Když už je řeč o přírodních extraktech, musíme zmínit ještě další rostlinu, která má pozitivní vliv na naše oči a doplňky stravy (včetně těch výše jmenovaných) ji často obsahují. Jedná se o borůvku, která přispívá ke správnému stavu zraku a navíc je prospěšným antioxidantem.

Omega 3Očím pomohou i omega 3 kyseliny

Aby byl náš výčet pro oči příznivých látek kompletní, určitě nesmíme zapomenout na omega 3 mastné kyseliny a z nich zejména na DHA (kyselina dokosahexaenová). I DHA totiž najdeme v lidském oku a její denní příjem alespoň 250 mg přispívá k udržení správného stavu zraku. Omega 3 mastné kyseliny jsou důležité i pro správný vývoj zraku plodu a následně i kojeného dítěte (více se dočtete zde). A vzhledem k tomu, že si tělo nedokáže tyto látky vytvářet samo, je nutné je do těla dodávat pomocí stravy, nebo jejich doplňků.

Z nich můžeme doporučit třeba MaxiVita Exclusive Omega 3 forte+, z potravin bohatých na omega 3 mastné kyseliny pak především mořské ryby nebo ořechy a semena (např. lněná semínka a chia).

Zmiňované doplňky stravy pro váš zrak seženete na e-shopu nasevitaminy.cz, kde najdete kompletní sortiment vitaminů od VITARu – tradičního českého výrobce vitaminových doplňků.

VITAR klub logo
Zaujal vás tento článek? Přihlaste se do VITAR klubu a získáte informace jako první - včetně dalších mnoha výhod!
Přihlásit se můžete zde Stát se členem