Vitaminová abeceda: Kde hledat vitamin D

18. 12. 2018

předchozím díle vitaminové abecedy jsme si řekli, proč je vitamin D důležitý pro lidský organizmus. V dnešním pokračování prozradíme, kde vitamin D hledat, a proč světová populace trpí jeho nedostatkem. Dozvíte se i to, že vitamin D je naše tělo schopné si samo vyrobit, ovšem pod jednou podmínkou – že má dostatek slunečního svitu.

Sluneční svit a vitamin D patří dohromady. Vitamin D se totiž v našem organizmu syntetizuje v kůži díky UVB záření. Jenže tady přichází první háček – kdo vystavuje své tělo dostatečně dlouho slunci? Navíc víme, že z mnoha jiných důvodů je třeba se před slunečním zářením chránit opalovacími krémy. Ty ovšem zase zabraňují syntéze vitaminu D.

Další potíž je v tom, že UVB záření zastaví sklo, takže dotyk slunečních paprsků v kanceláři za stolem se prostě nepočítá. Zkrátka a dobře – především vlivem nejrůznějších změn životního stylu nemusí být pro naše tělo jednoduché vytvořit dost vitaminu D, který by pokryl naši potřebu, a to ani v letních, tedy slunečních měsících.

Kde získat vitamin D

Další možnost příjmu vitaminu D nabízí samozřejmě náš jídelníček. Jenže narozdíl od jiných vitaminů, ten s označením D v mnoha potravinách nenajdete. Výčet těch vhodných a na vitamin D bohatých se v zásadě omezuje na rybí tuk, tučné ryby typu lososa, makrely nebo tuňáka, játra, vaječný žloutek, fortifikované oleje či tuky nebo mléko. A to se ještě nebavíme o nějakém extra vysokém množství, třeba v případě vajíček bychom jich museli zkonzumovat hned několik.

K tomu všemu přidejte fakt, že syntéza vitaminu D klesá se zvyšujícím se věkem a problém je na světě. A to na celém, jak dokazují čísla Světové zdravotnické organizace (WHO), podle které vitamin D chybí 59 % obyvatelstva, z toho 25 % ho má extrémně málo! A studie Společnosti pro výživu z roku 2013 dodává, že více než 75 % dotázaných přijímá potravou nedostatečné množství vitaminu D. Přitom je pro lidský organizmus tolik přínosný, jak píšeme i v článku Vitamin D a jeho přínosy.

Doplňky stravy nabízejí řešení

Řešení svízelné situace existuje – vitamin D je možné přijímat v doplňcích stravy, které ho obsahují v přesně daném množství. Třeba MaxiVita Vitamin D3. A když už je řeč o jeho dávkách, rovnou si řekněme, že doporučovaná denní dávka vitaminu D je dle české legislativy 5 mikrogramů (tedy 200 IU, tzv. mezinárodních jednotek, 40 IU = 1 µg), běžně ale odborníci označují jako potřebné množství vyšší dávky.

VITAR se vždy snaží své vitaminové doplňky vyvíjet tak, aby obsahovaly navzájem prospěšné látky (více v článku „Od nápadu k tabletce aneb Jak vypadá vývoj doplňků stravy“), proto nepřekvapí, že vitamin D3 obsahují také doplňky s vápníkem, s jehož vstřebáním tento vitamin pomáhá. To je případ doplňků MaxiVita, na které narazíte v obchodech a drogeriích (MaxiVita Vápník-Hořčík-Zinek, šumivý Vápník + D3).

Vitamin D3 také obsahují nejrůznější multivitaminové přípravky od VITARu, například dětské multivitaminy The Simpsons, které seženete v lékárnách. Osvěžující nápoj s obsahem vitaminů včetně toho s označením D pak připravíte třeba díky OvoCé.

Přečtěte si i o dalších vitaminech v naší vitaminové abecedě:

VITAR klub logo
Zaujal vás tento článek? Přihlaste se do VITAR klubu a získáte informace jako první - včetně dalších mnoha výhod!
Přihlásit se můžete zde Stát se členem