Vitaminová abeceda: Vitaminy skupiny B

28. 6. 2016

B vitaminů je celkem osm a každý z nich má specifický přínos pro lidský organismus. Společným znakem vitaminů B je jejich přínos energetickému metabolismu, činnosti nervové soustavy, ale také pomoc pokožce a sliznicím, jak jsme si řekli už v předchozím článku seriálu s názvem Vitamin B neboli B-komplex. Nyní se podíváme podrobně na jednotlivé vitaminy.

Jako první ze skupiny B vitaminů byl objeven thiamin neboli vitamin B1 (proto ta jednička), který je zároveň považovaný za první objevený vitamin vůbec. Také dal celé skupině látek nezbytných pro život jméno – slovo „vitamin“ pochází z latiny a skládá se ze dvou výrazů, vital a amine, tedy život a aminy neboli životně důležité aminy. Byť už víme, že nejde o aminy, název vitaminy zůstal…

Vitamin B1 (thiamin)

Příklad vitaminu B-komplexu, jehož potřeba stoupá při námaze a stresu. Je nutnou součástí naší výživy, protože se v lidském těle neukládá a jeho zásoba vystačí zhruba na týden. Množství vitaminu B1 se navíc snižuje pitím velkého množství kávy a čaje. Thiamin je obsažen například v mase, medu, neloupaných obilovinách nebo ořechách. Vitamin B1 je důležitý pro štěpení cukrů a škrobů, to znamená, že se podílí na energetickém metabolismu. Přispívá také k činnosti nervové soustavy a psychické činnosti, stejně jako činnosti srdeční soustavy.

Vitamin B2
(riboflavin, ovoflavin, laktoflavin, vitamin G)

Jedná se o žluté až oranžově žluté přírodní barvivo, které je odolné vůči vysokým teplotám, ale rozkládá se působením světla. Internetová encyklopedie Wikipedia uvádí, že vitamin B2 je důležitý pro dobrý stav kůže, očí, funkce srdce i dalších orgánů, a že zvýšenou potřebu vitaminu B2 mají lidé léčení antibiotiky, trpící onemocněním štítné žlázy, celiakií, cirhózou jater nebo cukrovkou. I riboflavin se podílí na metabolismu a zároveň přispívá ke snížení míry únavy a vyčerpání, stejně jako k udržení normálního stavu sliznic, pokožky, červených krvinek nebo zraku. Vitamin B2 se nachází v mase, játrech, ledvinách, rybách, vejcích, mléku nebo tvarohu, tedy potravinách živočišného původu. Vegani a vegetariáni by tak měli dbát na dostatečný příjem třeba formou doplňků stravy.

Vitamin B3
(niacin, nikotinamid, vitamin PP)

Další z vitaminů B-komplexu, který hraje důležitou roli v energetickém metabolismu. Jeho syntéza v těle je omezená, je tedy nutný jeho příjem z potravy či jejích doplňků. Vitamin B3 se vyskytuje třeba v játrech, krůtím mase, tuňáku, listové zelenině, luštěninách nebo mléku a vejcích. Příjem niacinu je doporučován ve spojení s ostatními B vitaminy a jeho potřeba je vyšší například při horečkách, infekcích, v těhotenství, při kojení, ve stáří nebo při zvýšené psychické a fyzické námaze, jak uvádí internetová encyklopedie. Vitamin B3 přispívá ke snížení míry únavy a vyčerpání, pomáhá udržovat stav sliznic a pokožky a má vliv i na psychickou činnost a činnost nervové soustavy.

Vitamin B5
(kyselina pantothenová)

Všudypřítomný vitamin, alespoň podle svého názvu. Slovo „pantothen“ totiž pochází z řečtiny a znamená „všude se nacházející“. Vitamin B5 se účastní metabolismu všech živin a jeho aktivní forma je nutná zejména při metabolismu sacharidů a tuků, ale i při syntéze životně důležitých látek. Kyselina pantothenová přispívá ke snížení míry únavy a vyčerpání i normální mentální činnosti. Encyklopedie Wikipedia zmiňuje i to, že zlepšuje kvalitu kůže, vlasů a nehtů. Vitamin B5 se nachází hlavně v mase a vnitřnostech, ale také v luštěninách nebo celozrnném pečivu.

Vitamin B6
(pyridoxin, pyridoxal, pyridoxol, pyridoxamin)

Potřebný ve větší míře pro sportovce, kteří konzumují velké množství bílkovin, ženy užívající hormonální antikoncepci, nebo osoby trpící celiakií. Vitamin B6 totiž přispívá k regulaci hormonální aktivity a podílí se na metabolismu aminokyselin. Také snižuje míru únavy a vyčerpání a přispívá k funkci imunitního systému. Vitamin B6 se nachází v řadě potravin od vepřového masa a vnitřností přes ryby až po zeleninu (mrkev, kapusta, zelí, špenát) nebo luštěniny, ořechy a obiloviny. Jeho množství ale tepelnou přípravou výrazně klesá.

Vitamin B7 (biotin, vitamin H)

Jako jeden ze zástupců B-komplexu se v lidském organismu podílí na metabolismu, ale má vliv také na vlasy, sliznice a pokožku. Někdy bývá nazýván i jako vitamin H, což vyplývá právě z německého výrazu pro kůži (haut). Biotin je vhodné přijímat spolu s dalšími vitaminy skupiny B, se kterými se dobře doplňuje, například při jejich vstřebávání.

Vitamin B9
(kyselina listová, folacin, folát)

Kvůli horší vstřebatelnosti kyseliny listové z potravin je odborníky doporučováno užívání kyseliny listové ve formě doplňků stravy. A to zejména v době těhotenství, lépe řečeno ještě několik týdnů před ním, protože se dává do souvislosti s vývojem plodu. Zatímco vstřebatelnost kyseliny listové z potravin je zhruba 50 % a vařením se skoro všechna zničí, v doplňcích stravy se vstřebatelnost blíží 100 %. Jak její název vypovídá, bohatým zdrojem vitaminu B9 je listová zelenina, například saláty a zelí. Kyselinu listovou ale obsahuj i další druhy zeleniny (květák, brokolice, okurky, rajčata), ovoce (mango, avokádo, banány), ořechy, obilniny nebo vnitřnosti.

Vitamin B12 (kobalamin)

Poslední z vitaminů B-komplexu, který je obsažen prakticky výhradně v živočišných potravinách. Na jeho příjem ve formě doplňků by tak měli dbát zejména vegani, u nichž lze dostatek vitaminu B12 těžko zajistit jiným způsobem. Přitom jeho vliv na lidský organismus je důležitý: vitamin B12 se podílí na procesu dělení buněk, přispívá ke snížení míry únavy a vyčerpání, podílí se na funkci imunitního systému i nervové soustavy nebo tvorbě červených krvinek. Vitamin B12 je součástí léků na onemocnění jater, střev a slinivky. Významným zdrojem vitaminu v potravě jsou vejce, sýry, mléko, maso nebo vnitřnosti.

Kde hledat B vitaminy?

Spolehlivý zdroj B vitaminů představují kvalitní doplňky stravy, které většinou obsahují více vitaminů B-komplexu, které se navzájem podporují. Všechny B vitaminy, spolu s dalšími látkami, obsahují například naše multivitaminové produkty, které běžně seženete v obchodních řetězcích a drogeriích pod značkou MaxiVita – polykací tablety Multivitamin, šumivé tablety Multivitamin s Bartem Simpsonem nebo Multivitamin + kolostrum s Lízou. Perfektním zdrojem B vitaminů je také MaxiVita B-komplex obohacený o vitamin C.

Také v lékárnách jsou k dostání kvalitní multivitaminy od VITARu, a to pod značkou Revital. Kompletní seznam B vitaminů najdete například ve všech druzích multivitaminových šumivých tablet (Revital Kidz Multivitamin, Revital Multi Forte a Revital Multi).